algemene regels
De baandienst kan bepalen of er wordt afgeweken van het normale schema, of dat de baan wordt gesloten voor verdere training.
Tevens kan de baandienst bepalen of iemand in een andere groep moet rijden.
De baandienst vlagt vaak 5 minuten van te voren af met de rode vlag. Deze 5 minuten zijn nodig om een veilige overlap te kunnen hebben tussen de beide groepen.
Het is niet toegestaan om de motor te starten vóór de eerste trainingstijd of ná het einde van de laatste.
Rijden in het rennerskwartier is verboden.
Polsbandje om de pols:
Zorg dat je het polsbandje duidelijk zichtbaar om je pols hebt. Bij voorkeur OVER je shirt heen. Je hebt er echt geen last van, en mocht hij weg raken, dan haal je gewoon een nieuwe. Bij de trainingswissel blijf je wachten totdat de vlagger jou het signaal geeft dat je de baan op mag rijden. NIET EERDER.
Rode vlag betekent: de baan verlaten.
Allergie: de polsbandjes zijn gemaakt van een anti-allergisch materiaal. Maar toch kan het in een zeer zeldzaam geval zo zijn dat het polsbandje wél allergie opwekt (rode huid, zwelling). Neem dan contact op met iemand van het bestuur en meld dit bij de inrij-controleur (de persoon met de rode en de gele vlag) bij de ingang van de baan.
Ouders met kinderen:
Ouders, ga je met je kind op de grote baan trainen? Hou er dan rekening mee dat je voor eigen verantwoording rijdt. Je kan helemaal niks verhalen op andere rijders of op de organisatie, want je stuurt zelf je kind de grote baan op met een crossmotor.
De grote baan kun je niet helemaal overzien en er wordt getraind door diverse soorten mensen. Dus ook door mensen die “niet kijken”.
Het is nog beter om met 2 personen het kind te begeleiden.
Hou ook ZELF de trainingstrijden in de gaten. Laat je kind daarom starten aan het begin van de training en haal het kind zelf op tijd uit de baan (bijvoorbeeld 3 minuten voordat de trainingswissel plaats vindt en de ervaren rijders starten).
Rijden in het rennerskwartier is NIET toegestaan:
De sport die wij beoefenen is fysiek de zwaarste sport die er bestaat. Dus een motorcrosser is fit. Velen trainen naast het motorcrossen nog extra bij voor conditie en kracht door te hardlopen, fietsen, zwemmen, fitness, etcetera. Dus waarom zou je dan rijden in het rennerskwartier?
Rijden in het rennerskwartier is gevaarlijk. Het is verboden door de verzekering en door de KNMV. Doe je het toch en veroorzaak je een ongeval, dan heb je een levensgroot probleem. Het is voor de veiligheid van iedereen die zich in het rennerskwartier bevindt.
Doe je het wel, dan is de kans groot dat je wordt weg gestuurd. Helpt dat niet en word je nogmaals betrapt? Dan word je de toegang tot het terrein ontzegd.
Rijden in verschillende groepen:
Voor de veiligheid rijden we bij Prikkedam in meerdere groepen.
Deze rijden afzonderlijk (zie trainingstijden boven).
Je mag zelf bepalen in welke groep je gaat rijden.
Maar er zijn wel wat vuistregels:
Bij de ongeoefende rijden voornamelijk 50plussers, beginners, ongetrainden, hobbyisten, offroaders, etcetera. Bij deze groep wordt dus vaak veel meer over de baan geslingerd dan bij de geoefenden. Ook ligt er wat vaker iemand achter een bult of in een bocht. Daar moet jij als deelnemer in deze groep ALTIJD rekening mee houden. UITKIJKEN dus, als je wél aardig mee kunt komen maar je niet thuis voelt tussen de kanonnen.
Het kan dus zijn in bepaalde gevallen dat de toegangscontroleur jou aanspreekt en je naar een andere groep stuurt.
Het kan zelfs zo zijn dat je uit de groep voor de snelle rijders wordt gehaald en naar de ongeoefenden wordt gestuurd, bijvoorbeeld omdat je teveel slingert, te langzaam rijdt, etc.