Over Prikkedam

Motorcross Circuit “Prikkedam” (in 1946 opgericht) is gelegen in een mooie natuur- en bosrijke omgeving.
Er is een royaal rennerskwartier, een overzichtelijke jeugdbaan, goede sanitaire voorzieningen, etcetera.
De baan is bijna overal 10m breed en er kan met quads of zijspannen gereden worden.

Faciliteiten

Er is een kantine met overdekt terras, douches en toiletten aanwezig.
Zeer royale parkeergelegenheid met een centraal gelegen rennerskwartier.
Er is tevens een goed te berijden en voor begeleiders overzichtelijke jeugdbaan.
Het MyLaps transponder systeem is altijd beschikbaar voor de grote baan. De signaalgever bevindt zich vlak voor de finishbult tegenover het jurygebouw.

Circuit:

De grote crossbaan is een mooie zandbaan van 1509 meter. De baan is bijna overal toegankelijk voor publiek.
Er kan veilig op de geluidswallen gelopen worden en dat geeft een zeer goed overzicht over grote delen van het circuit.
Voor de veiligheid wordt er altijd in 2 groepen gereden: gevorderden en beginners, of zo je wilt: geoefenden en ongeoefenden.
Tijdens de training voor de ongeoefenden mogen ook kinderen vanaf 65cc met grote wielen rijden op de grote baan.
Ouders: let altijd op uw kind. Het verschil tussen ongeoefenden kan erg groot zijn, ook door leeftijdsverschillen en/of motorsoort.
Andere rijders dienen hier altijd rekening mee te houden.

De baandienst geeft met de rode vlag het einde van een training aan.
Tijdens de training mag niet onnodig op of naast het circuit gestopt worden, behalve op de aangegeven plaatsen.
Zijspannen mogen uitsluitend in de baan bij de geoefende rijders,  tenzij in overleg anders is afgesproken.

Na de training van de ongeoefenden kan er een narijder de baan nog 1x rond gaan. Zolang de narijder op de baan is mag NIEMAND de baan oprijden.
Je volgt te allen tijde de instructies van de baanbeheerder op!
De narijder kan personen of coureurs van de baan af sturen. Voor uw eigen veiligheid volgt u deze aanwijzingen onmiddellijk op. Het is verboden om zich ACHTER de narijder op de baan te bevinden. Gaat u toch achter de narijder het circuit weer op, dan kan dat levensgevaarlijk zijn. De baanbeheerder kan dan besluiten om u van het terrein weg te sturen.

Crossbaan

De grote baan bevat 14 bulten, een chicane en een groot aantal uitdagende bochten.
De baan is voor een groot deel voorzien van hoge geluidswallen, welke grotendeels voor het publiek vrij toegankelijk zijn.
Deze wallen geven een prachtig overzicht over het circuit en houden het publiek tevens op veilige afstand.
De belangrijkste functie van deze wallen is uiteraard de reductie van het motorgeluid voor de omgeving.
Bovendien is een aarden wal veel minder hard dan een boom of dranghek; dus meer veiligheid voor de crossers.

In het afgelopen jaar is de afwatering van het circuit op natuurlijke wijze sterk verbeterd, waardoor de baan niet snel meer een modderpoel wordt. Ook niet na een paar dagen regen.
Het overtollige water verdwijnt snel in de omgeving en door de structuur van de zandgrond verdwijnt ook het achterblijvende water snel in de grond.

De grote baan is voorzien van een duidelijk aangegeven in- en uitrit en rijrichting.
Bij de in- en uitrit van de baan wordt in principe altijd gevlagd. Maar u blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk !
Gebruik bij het afrijden van de baan altijd de afrit!
De baan wordt zo vaak als mogelijk geschoven en gevlakt. Maar door de aard van het circuit is dat een kostbare bezigheid.
Soms wordt de baan niet geschoven, dit op verzoek van leden of wedstrijdrijders die graag willen trainen op een zwaar circuit.

Er wordt getraind in twee groepen: ervaren (snelle) rijders en onervaren (minder snelle) rijders.

Het kan zijn dat de grote baan soms op woensdag maar voor de helft beschikbaar is, omdat er een training wordt gegeven op de andere helft.
Dit wordt altijd van te voren op de website aangegeven.

Het circuit is een door de KNMV gekeurde baan. Er mag dus gereden worden met een KNMV licentie. Heb je alleen MON startbewijs? Regel dan een daglicentie via de site van de KNMV

Tenslotte:
Ons circuit is eigendom van de club en ligt midden in een prachtig natuurgebied, en daar zijn we trots op. Houdt u daar s.v.p. ook rekening mee en geniet er vooral van.
Werp geen afval op de grond of in het bos, maar deponeer het in de afvalbakken; die zijn in ruime mate aanwezig en worden regelmatig geleegd.
Kom eens een keer wat vroeger dan normaal, als de motoren nog niet zijn gestart en de vogeltjes fluiten. Dat is dubbel genieten…

Wil je écht motorcrossen? Kom dan eens naar de Prikkedam!

Over geluid worden al sinds jaar en dag oorverdovende discussies gevoerd.

Geluid
Wij meten regelmatig het geluid van crossmotors op ons circuit.
Dit omdat het circuit moet blijven voldoen aan de steeds strengere geluidsnormen, ondanks de versoepelingen van de KNMV.
Het bestuur vraagt daarom alle leden, en iedereen die op ons circuit traint, om speciale aandacht te hebben voor het onderhoud van de uitlaatdempers.
De nieuwste crossmotors voldoen sinds 2012 vaak al vanaf fabriek aan de normen. Maar dempingsmateriaal verbrandt!!  Bij een viertakt crosser vaak al binnen 20 draaiuren. Dus: Vervang tijdig het oude, verbrande dempermateriaal.

Normen en termen
Dynamische meting, statische meting, Fim methode, rekenmethodes, KNMV- en MON-normen.
Je ziet door de bomen het bos niet meer.
Zo is het 94 dB(A) bij de ene, en bij de andere methode is het 110 dB(A).
Abacadabra voor de meesten onder ons. Geluid is een exacte wetenschap en maar enkelen beheersen deze materie.

Circuit Prikkedam beschikt niet over een volautomatisch geluid meet- en registratiesysteem. We moeten het doen met handmatige metingen.
Meten volgens de letters van alle richtlijnen en normen is geen optie. Bij een dynamische meting moet een vrijwilliger op de baan staan. Dit geeft risico’s en dat moeten we niet willen.
Iedereen statisch meten is veel te veel gedoe en hiermee belast je ook degenen die hun zaakjes wel goed voor elkaar hebben. Bovendien is het veel werk, kost veel tijd en sta je ONNODIG herrie te maken.

Onze werkwijze
Op 11 april 2012 heeft Technisch Bureau PEUTZ, in opdracht van MCO en de KNMV een grootschalig en kostbaar geluidsonderzoek uitgevoerd op Prikkedam.
Daardoor weten wij precies van de hoed en de rand.
Daarna hebben sinds 2012 zelf verschillende malen steekproefsgewijs dynamische en statische metingen verricht.
Van enkele motoren weten we zeker (door statische en dynamische metingen) dat ze aan alle normen voldoen.
Deze motors zijn daarom volgas dynamisch gemeten op een aantal stratigische punten van de baan.
Dit leverde ons een goed inzicht van de geluidsterkte op die punten, waardoor wij maxima’s hebben kunnen vastleggen.
Kortom: onze meetplaatsen zijn hierdoor geijkt.

Prikkedam-norm
Volgens bovenstaande werkwijze is de Prikkedam-norm ontstaan.
Degenen die deze norm niet halen maken teveel lawaai en zullen hierop aangesproken worden (lees: uit de baan gehaald worden).
Je krijgt dan 1x de kans om er wat aan te doen. (Behalve als je met een wedstrijddemper rijdt, dan mag je meteen vertrekken).
De geluidmeters én de meetplaatsen zijn geijkt. Deze liegen niet!

Word je van de baan gehaald, of bij het verlaten van de baan hierop aangesproken, dan maak je meer lawaai dan anderen en meer dan is toegestaan.
Heb dan respect voor degene die dit werk moet doen….

Discussies
Dikwijls ontstaan er discussies na een meting.
Het zou te vochtig zijn, of te warm, waardoor wij DB’s kwijt zouden moeten schelden.
Wel, het is heel simpel:
Wij doen nooit één enkele meting, maar altijd meerdere metingen, op meerdere plaatsen.
En als er 15 rijders langs komen en die worden allemaal gemeten rond 94DB en jij komt langs en je maakt 100DB.
Wie zit er dan fout?

Motorcross is leuk !
Het is spannend, stoer en het is sport. Het is dus ook gezond voor je..

Bovendien vind je bij de crossbaan allemaal enthousiaste gelijkgestemden.
Je kan er dus heel veel plezier aan beleven.
Maar motocross is ook een dure en gevaarlijke sport, als je niet fit bent, niet op let, je motor niet in orde is, of als je je niet aan de regels houdt.
Op deze pagina’s sommen we een aantal van de belangrijkste zaken op, met name bedoeld voor de beginnende motorcrosser.
Let op: dit is niet volledig, voor een complete MX handleiding van de KNMV, ga je naar de site van de KNMV.

Ga je voor het eerst beginnen met motorcross?

Neem dan onderstaande even door:

  1. Ga eerst eens kijken bij de crossbaan. Praat met crossers. Iedereen is  altijd heel enthousiast om jou van alles te vertellen.
  2. Je hebt een crossmotor nodig. Nieuw of gebruikt; maakt niet uit. Daarvoor kan je o.a. terecht bij Bruggen Tweewielers of Simon Schram of Hoftede Motoren.
  3. Je hebt crosskleding nodig. Tenminste crosslaarzen en een crosshelm. Daarvoor kan je ook terecht bij Hendrik Bruggen of Simon Schram of Klaas Hofstede.
  4. Je hebt een cross-licentie nodig. Die kan je uitsluitend online bij de KNMV aanvragen: KNMV Licentie. De licentie is een verplichte verzekering. Zonder licentie kom je de baan niet op.
  5. Neem even de “Vlagsignalen” door die verderop hieronder staan.
  6. Je kan bij de meeste clubs dus trainen tijdens hun openingstijden. Maar dat is niet gratis. Ter plaatse bij de club kan je vaak ook lid worden en betaal je een jaarcontributie.
  7. Ga je voor het eerst crossen? Ga dan nooit alleen!
  8. Bij Prikkedam is onderscheid tussen “beginners”, “hobbyrijders” en “snelle rijders”. Er is zelfs een jeugdbaan voor kinderen op motoren tot 85cc. Begin je net? Train dan bij de beginners of hobbyrijders. Er wordt met een rode vlag aangegeven als de training voorbij is en je de baan moet verlaten.
  9. Een overzicht van Nederlandse crossbanen vind je op inschrijving.nl: https://inschrijving.nl/clubs

Kan ik een keer proberen, zonder licentie of zonder lid te worden?

 

Een KNMV licentie is VERPLICHT.
Als je het een keer wilt proberen, kun je een dag-licentie aanschaffen. Deze kan je HIER aanvragen bij de KNMV (kijk bij “KNMV Dagpas”).

Daarnaast moet je ook de club betalen, om van het circuit gebruik te mogen maken. Dat kan door lid te worden of door een Trainingspas te kopen (die één dag geldig is).
Meer informatie over lidmaatschap vind je HIER. Lidmaatschap kun je aanvragen via inschrijving.nl: https://inschrijving.nl/clubs/prikkedam

Regelmatig zijn op ons circuit bekende veteranen aanwezig, zoals Simon Schram (foto hierboven), Klaas Hofstede of Hendrik Bruggen.

Maar ook andere bekende crossers trainen wel in Makkinga.
Aarzel niet om hen eens een vraag te stellen als je iets wilt weten.
Zij willen je met alle plezier helpen en aanwijzingen geven over het crossen, of de afstelling en het onderhoud van je motor.

Ik heb geen crossmotor. Kan ik het een keer proberen?

 

Dat is lastig, want een crossmotor huren is in Nederland bijna zo goed als onmogelijk. De club verhuurt geen motors.
Je zou een dealer kunnen vragen die er eventueel belang bij heeft om je een crosser te verkopen. Of een goede kennis die zijn motor wel een keer wil uitlenen.

Voor kinderen het volgende:
Ga gewoon een keer (of vaker) met je ouders bij onze jeugdbaan kijken. Praat met andere ouders en steek informatie op.
Vaak is er dan wel iemand die kleding en mini-crosser even wil uitlenen voor een paar rondjes.
Maar vergeet niet, dat je ook dan wél een licentie + trainingspas nodig hebt. Zie bovenaan voor die informatie.