Over geluid worden al sinds jaar en dag oorverdovende discussies gevoerd.
Geluid
Wij meten regelmatig het geluid van crossmotors op ons circuit.
Dit omdat het circuit moet blijven voldoen aan de steeds strengere geluidsnormen, ondanks de versoepelingen van de KNMV.
Het bestuur vraagt daarom alle leden, en iedereen die op ons circuit traint, om speciale aandacht te hebben voor het onderhoud van de uitlaatdempers.
De nieuwste crossmotors voldoen sinds 2012 vaak al vanaf fabriek aan de normen. Maar dempingsmateriaal verbrandt!! Bij een viertakt crosser vaak al binnen 20 draaiuren. Dus: Vervang tijdig het oude, verbrande dempermateriaal.
Normen en termen
Dynamische meting, statische meting, Fim methode, rekenmethodes, KNMV- en MON-normen.
Je ziet door de bomen het bos niet meer.
Zo is het 94 dB(A) bij de ene, en bij de andere methode is het 110 dB(A).
Abacadabra voor de meesten onder ons. Geluid is een exacte wetenschap en maar enkelen beheersen deze materie.
Circuit Prikkedam beschikt niet over een volautomatisch geluid meet- en registratiesysteem. We moeten het doen met handmatige metingen.
Meten volgens de letters van alle richtlijnen en normen is geen optie. Bij een dynamische meting moet een vrijwilliger op de baan staan. Dit geeft risico’s en dat moeten we niet willen.
Iedereen statisch meten is veel te veel gedoe en hiermee belast je ook degenen die hun zaakjes wel goed voor elkaar hebben. Bovendien is het veel werk, kost veel tijd en sta je ONNODIG herrie te maken.
Onze werkwijze
Op 11 april 2012 heeft Technisch Bureau PEUTZ, in opdracht van MCO en de KNMV een grootschalig en kostbaar geluidsonderzoek uitgevoerd op Prikkedam.
Daardoor weten wij precies van de hoed en de rand.
Daarna hebben sinds 2012 zelf verschillende malen steekproefsgewijs dynamische en statische metingen verricht.
Van enkele motoren weten we zeker (door statische en dynamische metingen) dat ze aan alle normen voldoen.
Deze motors zijn daarom volgas dynamisch gemeten op een aantal stratigische punten van de baan.
Dit leverde ons een goed inzicht van de geluidsterkte op die punten, waardoor wij maxima’s hebben kunnen vastleggen.
Kortom: onze meetplaatsen zijn hierdoor geijkt.
Prikkedam-norm
Volgens bovenstaande werkwijze is de Prikkedam-norm ontstaan.
Degenen die deze norm niet halen maken teveel lawaai en zullen hierop aangesproken worden (lees: uit de baan gehaald worden).
Je krijgt dan 1x de kans om er wat aan te doen. (Behalve als je met een wedstrijddemper rijdt, dan mag je meteen vertrekken).
De geluidmeters én de meetplaatsen zijn geijkt. Deze liegen niet!
Word je van de baan gehaald, of bij het verlaten van de baan hierop aangesproken, dan maak je meer lawaai dan anderen en meer dan is toegestaan.
Heb dan respect voor degene die dit werk moet doen….
Discussies
Dikwijls ontstaan er discussies na een meting.
Het zou te vochtig zijn, of te warm, waardoor wij DB’s kwijt zouden moeten schelden.
Wel, het is heel simpel:
Wij doen nooit één enkele meting, maar altijd meerdere metingen, op meerdere plaatsen.
En als er 15 rijders langs komen en die worden allemaal gemeten rond 94DB en jij komt langs en je maakt 100DB.
Wie zit er dan fout?