Het circuit is het gehele jaar geopend op woensdag en op zondag.
Maar let op: er is verschil tijdens de zomertijden en de wintertijden !
Tijdschema’s voor de crossbaan:
(De baandienst geeft met de rode vlag het einde van een training aan en controleert bij inrijden op het polsbandje.)
Op zondag is het hek van het terrein open v.a. 09:00uur en sluit om 14:00 uur.
Trainingen starten vanaf 9:30u met de Beginners t/m 17 jr. Dan de Hobbyrijders en daarna de Snelle rijders.
Iedere groep kan 20 minuten trainen.
Op woensdag van 1 april tot 1 oktober (zomertijd) is het terrein open vanaf 15.30 uur en sluit om 20:00 uur.
Trainingstijden vanaf 16:00u t/m 19:00u
Op woensdagen is van 1 oktober tot 1 april (wintertijd) het terrein open vanaf 13:30 uur en sluit om 18:00 uur
Trainingstijden vanaf 14:00u t/m 17:00u.
De baandienst kan bepalen of er wordt afgeweken van het normale schema.
Tevens kan de baandienst bepalen of iemand in een andere groep moet rijden.
De baandienst vlagt vaak 5 minuten van te voren af met de rode vlag. Deze 5 minuten zijn nodig om een veilige overlap te kunnen hebben tussen de beide groepen.
Het is niet toegestaan om de motor te starten vóór de eerste trainingstijd of ná het einde van de laatste.
Rijden in het rennerskwartier is verboden.
Duur trainingstijden:
De trainingstijden zijn voor zowel de ongeoefenden als de geoefenden 20 minuten.
De wisseling van de groepen kost vaak een paar minuten. HEB DAAR BEGRIP VOOR. Onplezierig gedrag n.a.v. deze overlaptijd wordt NIET getolereerd.
De baan oprijden zonder toestemming kan reden zijn dat je wordt weggestuurd (Je krijgt geen geld terug).
Polsbandje om de pols:
Zorg dat je het polsbandje duidelijk zichtbaar om je pols hebt. Bij voorkeur OVER je shirt heen. Je hebt er echt geen last van, en mocht hij weg raken, dan haal je gewoon een nieuwe. Bij de trainingswissel blijf je wachten totdat de vlagger jou het signaal geeft dat je de baan op mag rijden. NIET EERDER.
Rode vlag betekent: de baan verlaten.
Ouders: het bandje hoort om de pols van je kind en niet in jouw jaszak!
Gevolg: pappa’s en mamma’s die met groeiende zorgen zich afvragen waar hun kind blijft, omdat het kind de baan niet op mag.
Allergie: de polsbandjes zijn gemaakt van een anti-allergisch materiaal. Maar toch kan het in een zeer zeldzaam geval zo zijn dat het polsbandje wél allergie opwekt (rode huid, zwelling). Neem dan contact op met iemand van het bestuur en meld dit bij de inrij-controleur (de persoon met de rode en de gele vlag) bij de ingang van de baan.
Ouders met kinderen:
Ouders, ga je met je kind op de grote baan trainen? Hou er dan rekening mee dat je voor eigen verantwoording rijdt. Je kan helemaal niks verhalen op andere rijders of op de organisatie, want je stuurt zelf je kind de grote baan op met een crossmotor.
De grote baan kun je niet helemaal overzien en er wordt getraind door diverse soorten mensen. Dus ook door mensen die “niet kijken”.
Het is nog beter om met 2 personen het kind te begeleiden.
Hou ook ZELF de trainingstrijden in de gaten. Laat je kind daarom starten aan het begin van de training en haal het kind zelf op tijd uit de baan (bijvoorbeeld 3 minuten voordat de trainingswissel plaats vindt en de ervaren rijders starten).
Rijden in het rennerskwartier is NIET toegestaan:
De sport die wij beoefenen is fysiek de zwaarste sport die er bestaat. Dus een motorcrosser is fit. Velen trainen naast het motorcrossen nog extra bij voor conditie en kracht door te hardlopen, fietsen, zwemmen, fitness, etcetera. Dus waarom zou je dan rijden in het rennerskwartier?
Rijden in het rennerskwartier is gevaarlijk. Het is verboden door de verzekering en door de KNMV. Het is voor de veiligheid van iedereen die zich in het rennerskwartier bevindt.
Dus rij je in het rennerskwartier en je veroorzaakt een ongeval of schade, of je bent erbij betrokken? Dan heb jij sowieso een probleem.
Gewoon niet doen dus.
Doe je het wel, dan is de kans groot dat je wordt weg gestuurd. Helpt dat niet en word je nogmaals betrapt? Dan word je de toegang tot het terrein ontzegd.
Klinkt dit misschien wat streng en onvriendelijk? Dat is het niet, want het merendeel van de crossers loopt gewoon netjes met de motor over het terrein. Zij zijn immers wél fit genoeg.
Als jij wel gaat rijden, dan ben jij asociaal en onbeschoft.
Rijden in verschillende groepen:
Voor de veiligheid rijden we bij Prikkedam in meerdere groepen: Geoefende rijders, hobbyrijders en beginners.
Deze rijden afzonderlijk (zie trainingstijden boven).
Je mag zelf bepalen in welke groep je gaat rijden. Maar er zijn wel wat vuistregels:
Bij de beginners rijden voornamelijk 50plussers, beginners, ongetrainden, hobbyisten, offroaders, etcetera. Bij de ongeoefenden wordt dus vaak veel meer over de baan geslingerd dan bij de geoefenden. Ook ligt er wat vaker iemand achter een bult of in een bocht. Daar moet jij als deelnemer in deze groep ALTIJD rekening mee houden. UITKIJKEN dus, als je wél aardig mee kunt komen maar je niet thuis voelt tussen de kanonnen.
Het kan dus zijn in bepaalde gevallen dat de toegangscontroleur jou aanspreekt en je naar een andere groep stuurt.
Het kan zelfs zo zijn dat je uit de groep voor de geoefenden wordt gehaald en naar de ongeoefenden wordt gestuurd, bijvoorbeeld omdat je teveel slingert, te langzaam rijdt, etc.
Kun je wel aardig rijden, maar kom je voor het eerst op een zware zandbaan? Overleg dan gewoon even met de toegangscontroleur.
50cc crossers en 65cc KLEINE wielen:
Op de grote baan zijn GEEN 50cc crossers en geen 65cc met kleine wielen toegestaan. Ook niet bij de beginners.
Zij kunnen uitsluitend trainen op de jeugdbaan, tenzij dit van te voren anders wordt aangegeven door de baancommissie of beheerder.