Uit de oude doos, 1949:
DE PRIKKEDAM.
De eerste Friese terreinkampioenschappen, zaterdag verreden op Makkinga’s mooie circuit “Prikkedam” zijn een waar succes geworden, sportief als organisatorisch. In spannende races – waaruit tenslotte Rietman en Meynen als de besten, als de eerste Friese titelhouders te voorschijn kwamen – heeft de top van onze Nederlandse terreinrijders aan liefst vijfduizend toeschouwers laten zien, hoe attractief deze vorm van motorsport wel is en we vingen voldoende enthousiaste klanken op om te mogen veronderstellen, dat het in Makkinga niet bij deze ene keer zal blijven. Vol lof waren de rijders over het circuit – zeer snel, maar toch ook met genoeg obstakels om stuurmanskunst een grote rol te laten spelen – en in een dorp dat zijn krachten weet te bundelen op een bepaald doel, zal men dit gunstig oordeel stellig weten uit te buiten. Een jaarlijks motorsportevenement daar op de heide bij de Tjonger zit er best in.
Zo begint het verslag uit de Heerenveense Koerier ( Friese Koerier) uit juli 1949.
In 1946 werd op de heide op de grens van Nijeberkoop en Makkinga begonnen met een motorracecircuit aan te leggen. Dokter de Vries was als motorliefhebber de grote animator.
Met de spade werd begonnen de eerste banen aan te leggen. Uit Oosterwolde kwam ook belangstelling, de MCO (Motor Club Ooststellingwerf) werd opgericht en deze nam het circuit over van de ondernemende Makkingaasters. Het terrein was toen 8 ha. groot.
Nu verder met het verslag uit 1949:
Het dorp Makkinga had zich in feestpronk gestoken, talloze vlaggen verwelkomden de motorsportliefhebbers.
In de ochtenduren kwamen ze al opzetten, de echte liefhebbers.
Tijdens het trainingsuurtje kan men rustig de mooie plekjes langs het circuit opzoeken en zich concentreren op de rijcapaciteiten, de fenomenale stuurmanskunst, welke er voor nodig is om uit de diepe zandkuil, springend de motor recht door de zandvlakte te trekken.
Koops, de grasbaanracer deed met zijn DKWtje wat onwennig mee op dit zware pad. Rietman trainde “zwaar”. Hij wilde het terreinvoordeel van zijn rivaal Appie Koning zoveel mogelijk nivelleren.
Op dat moment zat Appie nog in Oosterwolde, reparerend aan zijn Trophy-Triumph, een prachtige speciale machine, waarmede hij helaas totnogtoe niet fortuinlijk reed.
En onderwijl de motoren aan een laatste inspectie werden onderworpen, het publiek bleef toestromen, de heer Feitsma met Piet Nortier-allures de nuttige mededelingen door de luidsprekers sprak zal de penningmeester zich in de handen hebben gewreven. Een garantiefonds, ruim getekend door de Makkingasters is mooi. En wat werkte het weer mee.
Precies op tijd werden de junioren tot 125 cc aan de start geroepen en zeven bromvliegen vertrokken. Achter Zaagman en van Burik had Foppe de Boer zich op de derde plaats genesteld. De jonge rijder uit Oudehorne schoof op naar de tweede plaats. De Makkingaaster rijder Albertus Slofstra werd vijfde op een Batavus.
Twaalf machines boven de 125 cc bereden door junioren waren toen aan beurt. Oosterwolde’s sportieve dokter Jongebreur op een tweetakt Jawa kreeg bougiepech. Wijshake reed niet onverdienstelijk, maar de Appelschaster Witvoet was toch duidelijk de snelste Stellingwerver en werd derde.
Na de junioren kwamen de senioren waarbij het ging om de Friese titels. Eerst de klasse tot 125 cc inhoud. Meynen uit Utrecht werd de winnaar.Appie Koning deed mee in de zware klasse (boven 125cc). Bij de start nam hij de leiding, maar na 2 ronden lag hij negende. De ketting was van de Triumph gelopen. Rietman won deze klasse gedecideerd.
’s Avonds in de feesttent te Makkinga reikte voorzitter Feitsma van de motorclub de fraaie prijzen uit, prachtige trofees. Iedereen was tevreden. Ook de politie werd genoemd voor het goede werk voor een vlotte verkeersregeling.